Ponieważ już parę osób że się tak wyrażę "gwałci" mnie o pomoc przy ustawieniu zbieżności quada, tutaj postaram się wyjaśnić wszelkie wątpliwości z tymże związane.
Większość z nas zaczyna mieć problem ze zbieżnością na ogół po poważniejszych glebach/wypadkach/uderzeniach kołem w "coś" , bądź po ewentualnej rozbiórce "przodu" bez zmierzenia długości drążków (tu pozdrowienia do Pana, który wie że o nim teraz mówie
).
Zostaje wtedy zaburzona geometria przodu i quad zaczyna się dziwnie zachowywać - "myszkuje", ciężko się skręca zwłaszcza w miejscu lub przy małych prędkościach, albo zaczyna "uciekać" w lewo lub w prawo po puszczeniu kierownicy.
Jest to na ogół wynikiem odkształcenia się ramy albo drążków kierowniczych, tak jak wspomniałem już wcześniej po jakimś "urazie".
Wracajając do tematu :
Co będzie potrzebne
- Klucze płaskie dobrej jakości, żeby nie "objechać" mocno przykręconych nakrętek (najpopularniejsze pary to 10/12 i 12/14, zdarzaja się ale to bardzo bardzo rzadko 14/17)
- Średnio ciężki kolega/koleżanka(i), liczba dowolna
, ważne żeby osiągało to towarzystwo ciężar około 75 kg.
- Taśma do pomiarów
Opis Wykonania
1.Ustawić quada na płaskim gruncie (beton/asfalt)
2.Ustawić sprężyny w przednich amorytzatorach do pozycji fabrycznej (na ogół pośrodku)
3.Upewnić się że ciśnienie w obydwu oponach jest takie samo
4.Ustawić kierownice w pozycji "wyprostowanej" (lub koła jeśli ktoś ma krzywą kierownicę
)
5.Ustawić wymieniony wcześniej ciężar na quadzie.
6.Zmierzyć dystans A i B (tak jak na załączonym rysunku na dole) a następnie obliczyć różnicę pomiędzy A i B (A - B)
7.Różnica ta powinna wynosić od ok. 0 do max. 20 mm, w zależności od sprzetu, na początek proponuję 8-10 mm a potem dokonać ewentualnej korekty. Ustawiamy to poprzez odkontrowanie nakrętek na obu drążkach i przekręcenie ich mniejszym kluczem w odpowiednią stronę (śruba rzymska). Krecimy dotad az uzyskamy potrzebna odlegosc, oczywiscie po tyle samo obrotow na obu drazkach.
8.Zakontrowac nakretki i Voilla !
UWAGA DLA POSIADACZY QUADÓW PRZEPRAWOWYCH Honda I Polaris (z przednim zawieszeniem McPherson) - w tym wypadku producent zaleca rozbieżność :
Polaris wszystkie modele z lat 1998-2006 o pojemnościach od 250 do 800 - rozbieżność 3-6 mm
Honda Rubicon 500 - 24-15 mm
Honda Rincon 650/680 - 15-9 mm
Krz "doklej" to na górze Warsztatu, bo to jest rzecz do ktorej się czesto wraca.
A was, jeśli macie serwisówki proszę o dopisywanie jaka powinna być dlugosc drazkow lub rożnica miedzy A i B (różnie to podają, zasada działania ta sama)